Tietoa remontoijalle

Alla on yhteenveto asukkaan remontti-ilmoituksen tekemisestä taloyhtiölle.

Lisätietoa saat seuraavista linkeistä:


Isännöintiliiton, Oikeusministeriön, Kiinteistöliiton ja Kuluttajaliiton Opas kunnossapitotöitä koskevasta osakkaan ilmoitusvelvollisuudesta, (PDF)

Isännöintiliiton ohjeita remontti-ilmoituksista

Remontista ilmoittaminen

Asunto-osakeyhtiölain mukaan osakkaan on ilmoitettava taloyhtiölle kirjallisesti remontista aina, kun remontti voi vaikuttaa taloyhtiön vastuulla oleviin talon rakenteisiin tai naapuriasuntoihin.

Ilmoita remontistasi meille alustavasti Ilmoita remontista sivun lomakkeella. Saat yhtiöltäsi luvan remonttiin tai ohjeita lisäselvitysten tekemiseen.  Jos remonttisi on laaja ja se vaikuttaa yhtiön vastuulla oleviin rakenteisiin, voit tutustua täydellisen ilmoituslomakkeen sisältöön täältä (PDF).

Miksi remontista pitää ilmoittaa?

Remontti-ilmoituksen tekeminen on osakkaan etu. Kun remontti tehdään kunnolla, ennaltaehkäistään riitoja ja ongelmia.

Remontti-ilmoitus mahdollistaa sen, että osakkaalla voi olla oikeus saada myöhemmin hyvitystä taloyhtiön toteuttaman remontin yhteydessä. Osakas voi saada hyvitystä taloyhtiön remontista, jos taloyhtiölle syntyy osakkaan jo aiemmin toteuttaman remontin ansiosta säästöä.

Remontti-ilmoituksen avulla asuntokaupan yhteydessä uusi osakas saa tietoa asunnossa tehdyistä remonteista isännöitsijätodistuksesta. Isännöintiyritys ylläpitää rekisteriä remontti-ilmoituksista.

 

Mitkä remontit pitää ilmoittaa?

Remonteista, jotka voivat vaikuttaa yhtiön kunnossapitovastuulla oleviin osiin, kuten kantaviin seinärakenteisiin, hormistoihin, sähköjohdotuksiin, lämmitys-, vesijohto- tai viemärijärjestelmään, vedeneristeisiin, vesikalusteisiin, ilmastointiin tai akustiikkaan

Nämä on aina ilmoitettava

  • parketin asennus muovimaton tilalle
  • wc:n, kylpyhuoneen, saunan remontointi, rakentaminen tai poistaminen
  • keittiön allaskaappien vaihtaminen
  • pesukoneen tai astianpesukoneen asentaminen, jos koneen vesi- ja viemäriletkulle tai sähköjohdolle ei ole liitäntävalmiutta
  • hanan tai wc-istuimen vaihto
  • hanan irrottaminen, veden katkaisemista edellyttävät työt
  • kiinteiden sähköjohtojen asentaminen ja poistaminen
  • viemäri-, käyttövesi-, sähkö-, lämmitys- tai ilmanvaihtojärjestelmiin liittyvien laitteiden asentaminen, muuttaminen tai poistaminen: lämmitysjärjestelmään kuuluva lämmityspatteri tai lattialämmitys, integroitu liesi, liesikupu tai ilmanvaihtoon kytketty liesituuletin, lämminvesivaraaja
  • parvekkeen lattian pinnoitteen vaihtaminen (saattaa vaikuttaa vesieristykseen)
  • muutokset kantaviin väliseiniin
  • muutokset ulko-oviin (esimerkiksi ovisilmän tai turvalukon asentaminen)
  • kevyiden väliseinien purkaminen, siirtäminen tai uusien rakentaminen, jos seinien sisällä kulkee sähkö- yms. johtoja

Näistä ei tarvitse ilmoittaa (jos olet epävarma, tarkista isännöinniltä tai hallitukselta)

  • tapetointi ja maalaus
  • taulujen kiinnittäminen
  • keittiön yläkaappien vaihtaminen, jos ei vaikuta ilmanvaihtokanaviin
  • pesukoneen tai astianpesukoneen asentamista, kun vesi-, viemäri- ja sähköliitännät ovat olemassa
  • huonekorkeuden laskeminen, jos ei vaikuta ilmanvaihtokanaviin tai sähköjohtoihin
  • kiinteiden kalusteiden, kuten eteiskaapistojen tai vaatekaapistojen rakentaminen tai poistaminen
  • muiden kuin viemäri-, käyttövesi-, sähkö-, lämmitys- tai ilmanvaihtojärjestelmiin liittyvien laitteiden asentaminen, muuttaminen tai poistaminen: jää-, pakastin- tai viileäkaappi, mikroaaltouuni, liesituuletin (esimerkiksi aktiivihiilellä toimiva, joka ei kuulu ilmanvaihtojärjestelmään)
  • väliovien poistaminen
  • vanhan parkettilattian vaihtaminen uuteen samantyyppiseen parkettilattiaan

Milloin pitää ilmoittaa?

  • Aikataulu riippuu remontin luonteesta ja mm. siitä, vaatiiko luvan myöntäminen hallituksen kokousta. Remontti-ilmoituksen kohtuullinen käsittelyaika on enintään kuukausi, loma-aikoina enintään kaksi kuukautta.

Kenelle ilmoitetaan ?

  • Yleensä isännöintiyritykseen (jos hallitus on näin sopinut isännöinnin kanssa)
  • Jos muutostyö vaikuttaa naapureihin, hallituksen tai isännöinnin tehtävänä on ilmoittaa muutoksesta heille. Tämän jälkeen naapurit voivat harkita onko heillä mahdollisuus puuttua remonttiin. Remontin tekijän kannattaa itsekin ilmoittaa naapureille suunnittelemastaan remontista ja työn aiheuttamasta haitasta.

Mitä ilmoitetaan?

Näet ilmoitettavat kohdat ilmoituslomakkeessa. Voit ladata sen tästä (PDF).

Miten ilmoitetaan?

  • Remontti-ilmoitukset tulee tehdä kirjallisesti, jotta tiedot voidaan säilyttää ja tallentaa.

Miten remonttia valvotaan?

  • Yhtiö valitsee, mistä valvonta hankitaan. Asukas voi toki esittää valmiiksi omaa valvojaa, jonka yhtiö hyväksyy.
  • Valvonnan tarve on kuitenkin ratkaistava tapauskohtaisesti.
  • Valvonnan kustannusten tulee olla kohtuullisia eli valvonnan laajuus tulee olla oikeassa suhteessa valvontatarpeeseen. Pienessä remontissa valvonnan osuus remontin kustannuksista voi olla suuri.

Tuleeko uudesta ilmoituskäytännöstä kustannuksia?

  • Normaali oikein täytetty ilmoitus ei maksa osakkaalle mitään. Osakkaalta peritään remontin valvonnasta ja ilmoituksen käsittelystä aiheutuvat ylimääräiset kustannukset.
  • Ammattitaitoinen valvonta on osakkaalle hyödyksi, sillä siten varmistetaan, että korjaustyöt tehdään asianmukaisesta.
  • Asunto-osakeyhtiön hallituksen vastuulla on järjestää myös remonttien valvonta. Käytännössä hallitus on sopinut isännöintiyrityksen kanssa, miten remontteja valvotaan. Tästä aiheutuvat kustannukset maksaa osakas. Osakkaalla on vahingonkorvausvelvollisuus, jos remontti aiheuttaa vahinkoa taloyhtiölle tai muille asukkaille.

Miten ilmoitukset rekisteröidään?

  • Asunto-osakeyhtiön on pidettävä nk. muutostyörekisteriä asunnossa tehtävistä remonteista. Rekisterin pitäminen on hallituksen vastuulla. Käytännössä hallitus tilaa rekisterin ylläpidon isännöintiyritykseltä. Asunnossa tehdyt muutostyöt näkyvät isännöitsijäntodistuksessa.